Trim mot plager

Gravide på Elixia

I dag hadde jeg mange gravide som var med på Powertimen min (gruppetrening med vektstenger) . Det går fint an å være med på «vanlig» trening selv om man er gravid. Alle gravide er unike, så det viktigste er å tilpasse treningen slik at den er beste mulig for deg.

Det er topp å være gravid, men mange opplever at det kan oppstå en del plager. Mange av plagene (de fleste, faktisk) kan lindres eller unngås ved moderat regelmessig trim. Her er noen gode grunner til å trimme selv med barn i magen!

Blomst

Halsbrann

Her er det ingenting som hjelper annet enn Link eller andre midler fra apoteket. Du merker som regel hva slags mat som har lett for å gi halsbrann. Fet, stekt mat og annen tungt fordøyelig mat er ofte verre enn frisk, lett mat, men her må du prøve deg frem. Det merkelige er at med en gang du har født, så gir det seg!

Forbigående hodepiner
Hodepiner kan komme av mye rart, vanligste årsak er stramme muskler og anspenthet. (ofte av psykisk stress). Trim hjelper mot slike hodepiner. Blir det verre når du begynner å bevege deg, er det en lur på sofaen du trenger istedenfor. Vedvarende og/eller kraftige hodepiner skal diskuteres med legen.

BlomstLeggkramper

Det er ingen som vet helt hvorfor man får leggkramper når man er gravid. Muskelkramper er vanlig etter uvante belastninger, som når man har jogget første gang på lenge. Under et svangerskap går man ofte en god del opp i vekt, og belastningen på bena er større. Likevel kan ikke det være hele svaret, for vektøkningen skjer over lang tid. Om det hjelper med trening er ikke godt å si. Blodsirkulasjonen blir jo bedre, og det kan være bra, og vel tøyde muskler får ofte mindre kramper, men likevel er det ikke noe entydig svar. Når du får krampe, gjør i alle fall en leggstrekk. Det hjelper! Det kan være greit å diskutere et magnesiumtilskudd med legen.

Ryggsmerter
Dette får nesten alle i større og mindre grad. Her hjelper det virkelig med trening. Det gjelder å ikke «gi etter» for den tunge magen så ryggen blir overdrevent svai. Gjør øvelser som styrker ryggen og finn gode tøyninger som «åpner» korsryggen (sjekk DETTE treningsprorammet)

Blomst

Inkontinens
Å tisse på seg er ikke gøy. Det er ganske vanlig å måtte tisse hele tiden når man er gravid. Det er et stort press på urinblæren (og alt annet der nede i underetasjen). Å trene opp bekkenmusklene skal vi ikke bare gjøre etter fødselen, men også mens vi er gravide. Øvelser for trene opp denne muskulaturen er en viktig del av trimprogrammet ditt før, under og etter et svangerskap.

Kvalme
Trimmen kan hjelpe mot kvalme, men husk at du ikke tvinger deg selv til å fortsette hvis kvalmen ikke gir seg. Blir du plutselig kvalm under treningen, må du avbryte. Det finnes forskjellige «kjerringråd» mot dette HER

Fedme
De fleste legger på seg mellom 12 og 20 kilo. Noen mer, noen mindre. Å trimme gjør at du legger på deg mindre, men husk likevel at du skal gå opp i vekt unntatt hvis du er tungvekter fra før. Selv gikk jeg opp over 20 kilo begge gangene og syntes det var helt ok. Det som er viktig, er at du ikke legger på deg for lite, det kan være uheldig både for deg og babyen. Ikke bare er det viktig under svangerskapet, men du skal ha litt å gå på etterpå også! Legger du på deg for mye, kan det gi leddplager og andre plager du gjerne skulle ha vært foruten. Uansett: trim er bra.

Blomst

Økt utflod
Det er stor aktivitet der inne i din hemmelige hule, så det kan hende du får mye utflod. Ingen trim kan gjøre noe med det, men dropp vanlig såpe og bruk heller ordentlig underlivssåpe som f.eks. Lactacyd. Ingen grunn til å pådra seg sopp og annet «kløneri» p.g.a. sterke parfymerte såper. Det er deilig å holde seg ren og frisk, og på sykehuset lærte jeg et tricks etter første fødsel: Ha en plastmugge med vid åpning på toalettet. Fyll den med lunkent vann og ta en liten underlivsvask i løpet av dagen. Det er forfriskende! Om du under trening (eller ellers) opplever en plutselig kraftig utflod, avslutt treningen og snakk med legen for videre eventuelle forholdsregler.

Forstoppelse
Trim hjelper mot forstoppelse. Det gjelder både når du er gravid og ellers. Fiber + vann + trim = en topp kombinasjon for å holde maskineriet knirkefritt. Det er umulig å være blid når man er forstoppet, det preger hele tilværelsen.

Tunge og ømme bryst
Puppene blir større og tyngre uansett. Det trimmen hjelper deg med, er å unngå å bli lut i ryggen. Musklene øverst i ryggen retter deg opp, men du må tenke på det selv også. Hold deg rank! Tenk på puppene som lommelykter som skal lyse rett frem, ikke rett ned..

Blomst

Smerter i lysken
Det er vanlig med smerter i lysken. Noen får straks panikk og tenker bekkenløsning, men ofte er det bånd som blir strukket fordi du vokser. Det vil skje uansett, og antagelig kjenner man det best ved første svangerskap. Det gjorde jeg i alle fall. Trim kan hjelpe fordi trim virker smertedempende og øker temperaturen i kroppen, noe som gjør vev mer føyelig. Dersom det er virkelige smerter, må du imidlertid ta det med ro. Husk alltid at tiltagende, skarpe eller intensesmarter må diskuteres med legen.

Du kan også oppleve skikkelig press mot venusberget, og kjennes det som det «glipper», bør du være på vakt for å merke deg hvilke bevegelser du bør unngå.

Kløe og hudirritasjoner
Det er ganske vanlig å få litt utslett eller forverret eksem dersom du er disponert for det. Trim kan ikke hjelpe mot det, men dersom du opplever irritasjon i huden når du trimmer, kan det komme av temperaturforandringene – dvs. den økte varmen i huden. Ofte hjelper det å trappe mer gradvis opp i intensitet.

Blomst

Åreknuter
Trim hjelper! Trim, holde bena høyt så ofte du kan og bruk av støttestrømper er de tingene som hjelper mot åreknuter.

Tett nese
Mange gravide er tette i nesen hele tiden. Det kan skyldes at slimhinnene sveller p.g.a økt blodmengde i kroppen. Slimhinnen i underlivet kan også svulme, og det føles som man har en tennisball mellom bena. For underlivet er det ikke stort å gjøre, for nesen er det nesespray som hjelper. Ikke bruk det lenge av gangen, ta et opphold i ny og ne. Det kan være lurt å investere i et skyllehorn og skylle nesen med sterilt saltvann (Følg bruksansvisningen for hornet nøye).

Blomst

Strekkmerker i huden
Det påstås at ingenting hjelper mot det. Da jeg var gravid med førstemann, var jeg med på et forskningsprosjekt som så på trening under graviditet og effekten av dette på mor og barn. Et overraskende resultat var at ingen av de kvinnene som deltok i prosjektet, fikk noen strekkmerker i huden. Over halvparten av alle kvinner får det, men her kan det tyde på at regelmessig trim reduserer eller eliminerer risikoen for strekkmerker. Ingen av oss var røykere, og det har nok en del å si ettersom røyking er virkelig ødeleggende for huden. Men kanskje var det først og fremst takket være treningen. Når man trener øker temperaturen i huden, man forbruker mer oksygen, og blodsirkulasjonen – og dermed tilførsel av næring og fjerning av avfallsstoffer – og det er jo bra for huden, men påvirker neppe strekkmerker.det kan ha noe å si. Men mest av alt har nok dette genetiske forklaringer.

Økt svette og svettetokter
Man svetter ofte mer når man er gravid. Trim gir bedre temperaturregulering. Kan hende du svetter like mye for det, men i det minste investerer du i bedre «air condition-anlegg» i kroppen når du trimmer regelmessig.Husk at babyen din ikke blir like fort avkjølt som deg, så veldig lange harde økter passer best når babyen er ute!

Tretthet
Du har hørt det før: trim gir overskudd. Det gjelder også nå! Er du så trøtt at du sovner midt i en setning, skal du selvsagt legge deg, men er du bare i det daffe hjørnet, kan litt trim være det som gir deg piff til å orke andre ting den dagen. Her må du kjenne etter. Alle er forskjellige, så stol på din egen dømmekraft. Gravide-trøtthet er helt spesiell, antagelig det trøtteste det går an å føle seg!

Nedsunkne fotbuer
Skostørrelsen din kan øke med både en og to størrelser både under og etter svangerskapet. Økt kroppsvekt gir økt trykk på føttene. Det eneste som hjelper, er å ikke stå lenge av gangen og bruke innleggssåler. Jeg har gått opp en halv størrelse i hvert svangerskap.

Blomst

Hovne og ømme føtter
Det hjelper å trimme for å få ned hevelsen i bena og føttene, men mot slutten av svangerskapet må man nesten regne med at de fleste av skoene i skapet er blitt for små. Høye hæler har aldri vært fotens venn, og enda mindre nå. Uansatt hva filmstjernene viser seg fremi: Hold føttene glade og friske. Bruk ekstra stødige sko til trening og ellers.

Søvnproblemer
Jeg var nattevandrer i begge svangerskap! Opp for å tisse flere ganger hver natt, men jeg stod også opp for å spise, for å lese, for å tenke. Halvannen time var jeg våken nesten hver natt. I tillegg hadde jeg kramper i leggene, så det var litt av et sirkus jeg holdt gående.
Man har mange rare tanker når man er gravid, kanskje spesielt første gangen. Natten er en rolig tid, kanskje den eneste tiden man har hvor man i stillhet kan lytte til seg selv. Er du i tillegg stresset p.g.a. jobb eller annet, kan det bli så som så med søvnen. Trim hjelper for mange. En aftentur kan være veldig beroligende, og kanskje får du «ryddet opp» i tankene før du går og legger deg.

Trim for gravideNegativt selvbilde
Jeg har møtt mange jenter som er redde for å bli gravide fordi de er redde for å legge på seg. Ja, jeg vet at det høres ganske vilt ut, men likevel: slik er det for en del. Jeg har også møtt jenter som har problemer med å akseptere sin gravide kropp, de synes det er fælt at kroppen blir større og at de ikke har kontroll over det som skjer med den.
Har du svært vanskelig for å glede deg over at kroppen din er gravid, er det viktig at du forteller det til noen, enten du har en du er fortrolig med eller til legen, jordmor eller helsesøster. Ikke vær flau over slike følelser, men ikke dvel ved dem heller. Å være gravid er ikke noe man opplever ofte, og du vil antagelig angre at du ikke gjorde noe med slike tanker senere i livet når du ser tilbake på denne tiden.

Å trimme kan virkelig hjelpe. Da opplever du at du kan føle deg sterk og utholdende selv om du er gravid, og ikke minst – du kan ha det gøy! Trim frigjør endorfiner i kroppen din – det er kroppens gla`hormon. Dette hormonet demper smerte og gjør deg gladere til sinns! Dersom du virkelig får «nedtur» på deg selv, kroppen din, ja hele svangerskapet, så søk hjelp. Ikke vær flau, du er absolutt ikke den eneste som har hatt slike følelser! Hormonene kan spille oss et og annet puss, men jeg kan love deg at jordmor, helsesøster og legen har sett dette før og kan hjelpe deg. Du er ikke gal selv om du har angst. Du er ikke egoist fordi om du får hetta over at kroppen føles oppblåst og tung. Gjør heller noe med det, ikke la hormonene styre deg ut i negativitet i en tid der du faktisk er dronning og gudinne!

Blogginlegg om SVANGERSKAP og MAMMAROLLEN om BARN OG MAT

Blomst

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.