Kvalmen

Gravid og kvalm

Du vil fremdeles støte på overtro som påstår at man blir kvalm fordi man egentlig ikke ønsker barnet sitt, eller at det er tegn på at noe er galt med barnet. Ingen av delene stemmer. Egentlig vet ingen helt sikkert hvorfor man blir kvalm, men man går utifra at det er p.g.a. de enorme hormonforandringene i kroppen.

Å være kvalm er antagelig det verste av alle «gravide-plager», men trøst deg med at etter de første tre månedene går det over for de fleste. Er du kvalm utover de første månedene, er det viktig at du holdes under oppsyn av legen slik at du får i deg nok vitaminer osv. Du kan ikke gå ni måneder på sparebluss – det er en til som er avhengig av at ernæringen er tilstrekkelig!

Noen står på hodet i toalettskålen de tre første månedene og orker ikke tanken på mat, men er du kvalm, kan det være godt å få i seg litt før du står opp om morgenen. Unngå sterke smaker – ofte virker det best å spise mat uten så mye smak – som kokte pastarør uten saus, ristet brød, kokt ris eller frukt. Avkjølt eple, melon og vannmelon skåret i biter er lettere å «tåle», selv om man er kvalm.

Det verste du kan gjøre når man er kvalm, er å ikke spise. Tørre snacks er bra, men potetgull er ikke løsningen. Det aller beste er hjemmelagede kjeks uten sukker og med lite salt, men sjekk ut butikkvariantene. De «franske» toastene er bra, eller usaltede peanøtter eller cornflakes og annen knasende frokostblanding uten melk på.

Det er ikke så farlig om du ikke orker å spise så mye av gangen, men pass på at du ikke går mer enn tre timer uten mat. Spiser du svært lite, kan du gjerne spise litt hver time.

Hold deg langt unna brus mot kvalme. Smådrikker du brus hele dagen, kan du vinke farvel til tennen dine! Brus (og juice) er svært surt og går hardt utover tannemaljen. Jeg var vill etter mineralvann, men husk at noen av typene inneholder en god del salt. Et godt tips: Tynn ut mineralvannet med en tredjedel vanlig vann. Da går det totale saltinnholdet per liter ned, og det blir ikke plagsomt mye kullsyre i drikken.

Hvis du er så kvalm at du ikke klarer tanken på å tygge noe som helst, må du i alle fall passe på å drikke mye. I tillegg kan du prøve å få i deg næring ved å bruke ernæringspulver. Det får du kjøpt på apotek, i helsekostforretninger og på treningssentre.

​Ingefær regnes som svært effektiv mot bl.a. kvalme. Kok en ingefærrot i vann og drikk som te, gjerne med litt sukker i. Får du først opp blodsukkeret, kan det hende at du vekker appetitten slik at du kan få i deg noe «ordentlig» mat.

Frisk luft og søvn hjelper også. Om ikke annet glemmer du at du er kvalm når du sover, så en tur i frisk luft etterfulgt av en lur gir deg i alle fall «fri» fra kvalmen for en stund.

En venninne av meg ble kvalm når hun stresset seg opp. Hennes løsning: Ikke stresse. Kvalmen er kanskje naturens egen måte å få deg til å roe deg ned på? Er du kvalm skal du ikke tvinge deg selv til å holde ditt vanlige tempo. Legg om livsstilen slik at du ikke må stresse.

Det er ikke sikkert du orker å trimme i det hele tatt. Det betyr ikke at toget har gått og at du må tilbringe resten av svangerskapet i passitivitet. De fleste våkner en morgen etter omtrent tre måneder og er ikke kvalme en eneste dag til.
Mange synes at akupunktur hjelper mot kvalmen – pass bare på at du går til en registert og godkjent akupunktør!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.