Grønnsaker

Gravid - frukt og grønnsaker

Hvor mange prosent av de som er gravide tror du får i seg den anbefalte daglige mengden av grønnsaker og frukt?Før du gjetter – vet du hvorfor det er så viktig å spise nok? Og vet du hva som er anbefalt dose? Er det ekstra viktig å spise sunt når man er gravid? Gjett om! Babyens helse avhenger hva mamma spiser.

En ny studie viser at så mye som 90% av de som er gravide ikke får i seg anbefalt mengde. Det er altså ikke mer enn én av ti som får i seg minimumsanbefalingen. Og hva er det Helsedirektoratet anbefaler? Jo, fem porsjoner per dag. Det er egentlig ganske lett å få i seg, men det krever litt planlegging.

Les også: Spise for 2?

Fem om dagen = 300 gram grønnsaker og 200 gram frukt eller bær

100 gram, hva er det egentlig? Det kan være en liten bolle med salat, en ganske stor gulrot, et par tomater eller en middels stor frukt. Det er ikke nok å spise grønnskaer bare til middag, det lønner seg å inkluderer det i minst tre av dagens måltider. Husk at 300 + 200 er minimumsanbeflingen, det er er gode grunner til å spise mer og helle rspise mindre bearbeidet mat. Og det er jo så godt!  Om du ikke er så vant til å bruke grønnsaker kan det være en liten utfording å finne på nye måter å bruke dem på, men her er det bare å være tålmodig. Ved å lage én ny rett annenhver uke har du jo 26 nye retter i løpet av et år!

Du kan bruke friske, hermetiske, frosne, og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær. Mulighetene er mange. Varier mellom ulike typer grønnsaker og frukt. En enkel måte er å velge flere forskjellige farger: rød, gul grønn, oransje, lilla, osv.

Masse oppskrifter og gode råd for å få barna til å spise «alt» HER

Vegetables and Fruits

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.