Test deg selv! (det er lov til å banne)

Å stå i planke er ubehagelig, slitsomt og irriterende. Og nettopp derfor skal vi gjøre det!

Tenk deg om – på en skal fra 1(lav) til 10 (høy), hvor mye viljestyrke har du når det kommer  til det å tyne seg fysisk?
Skriv ned det tallet i kalenderen, spar det til senere.

Finn frem stoppeklokke (du har det på mobilen) og innta plankeposisjonen. Stå så lenge du klarer (ja, det er lov til å banne. Noter ned tiden i kalenderen ved siden av karakteren du ga deg selv i viljestyrke. Gjenta i morgen, bestem deg for å klare minst 5 sekunder lenger enn  i dag. Fortsett sånn i en uke og om en uke tar du samme test på hvor du synes du ligger på viljestyrkeskalaen.

Pass på ryggen, hold navlen godt inne, så du unngår å henge på korsryggen. Stram rumpa, pust hele tiden. Ja, det er slitsomt, ja, det kan svi litt her og der – men du dør ikke av dét. Dropp varianten med bøyde knær, gå rett på dragen med én gang. Fremskrittene kommer SÅ FORT! Bli litt forbanna, rop og bann, men IKKE GI DEG FØR DU MÅ! Du har en hel heiagjeng i ryggen.

 

NB: Kvinner med diastasis recti etter svangerskap kan starte mot en vegg,
eller på knær med hendene på en stepkasse eller lignende.