Tag Archives: energi

SUPERKICKOFF I OKTOBER – trim og spa!

En hel uke med batteriene i laderen! Trim, spa, opplevelser i Kemer, en liten, koselig by på den tyrkiske rivieraen, med både fjell og hav. Her skal vi nyte og bare ha det helt topp! Mange reiser med meg fast en gang i året, nå er det på tide du også blir med! Hjertelig velkommen skal du være! Meld deg gjerne på alene, du er bare alene til du møter opp på flyplassen. Dette er et inkluderende opplegg og enten du er bare såvidt sosial eller supersosial vil du trives, her bestemmer alle sitt eget tempo.

PÅMELDING
Du betaler ingenting nå, du kan melde deg på, og så mottar du betalingsinformasjon fra reisearrangør,
de tilbyr også avbetalingsordning.

Tyrkia er for lengst tilbake som en super destinasjon – perfekt for oss som ikke vil reise for langt og likevel få deilig sol og varme. Jeg hadde to treningsreiser til Kemer i 2009, og nå er det på tide med et comeback til denne koselige byen med en 10-års feiring. Vi bor på samme hotell nå som da, vi hadde det veldig trivelig der. Viking Star er vant til å ta seg godt av nordmenn, og har mange faste gjester og vi får mye for pengene. Her nyter vi all-inclusive, så lommeboken trenger du ikke så lenge du er på hotellet. Hotellet har et deilig bassengområde, eget spa med alle slag behandlinger og ligger bare noen minutter fra stranden.

Masse trening, opplevelser og hygge!

Det er trening hver morgen og ettermiddag, aerobic, styrke, yoga, zumba, h.i.i.t, foredrag, inpirasjon, motivasjon, vandring, stretching, puls, og i tillegg en vandring, båttur og bytur. Det er enkelt og hyggelig å spasere i Kemer. Her er det alt av butikker, caféer, marked og mye å kikke på. Det er ikke «masete» selgere slik det kan være i andre byer, dette har de laget regler på i Kemer. Vi koser oss med lang frokost etter trening, og du velger selv om du vil ha mest mulig spa, bade i sjøen eller slappe av ved bassenget når vi har «fri». En dag drar vi på båttur og det er mulig å bli med på vandring.

  • MORGENTRENING
  • FELLES FROKOST
  • DAGENS TEMA – MINIFOREDRAG
  • AKTIVITETER
  • SOL
  • BAD
  • SPA
  • ETTERMIDDAGSTRENING
  • RELAX
  • FELLES MIDDAG


Det vakkert rundt Kemer, her finner vi furuskoger i nasjonalparken Olympos Beydağları, der kabelbaner kjører til toppen av Tahtalı-fjellet. I nærheten ligger de omfattende gresk-romerske ruiner  og de evige flammene som vi kan se komme opp av bakken i den mytiske Yanartaş-steinformasjonen. Masse spennende å oppleve for den som vil!

PÅMELDING


Hvem passer reisen for?

Denne reisen og treningsopplegget passer for alle, uansett om du er nybegynner eller godt trent.

Det er underholdning og levende musikk på hotellet om kvelden og hyggelige sittegrupper både ute og inne.

Direkte fly fra flere byer 
Oslo: 12.10 – 19.10
Bergen: 12.10 – 19.10
Trondheim: 12.10 – 19.10
Haugesund: 11.10 – 18.10
Kristiansand: 11.10 – 18.10
Pris
11.149.-  per person i delt dobbeltrom, alt inkludert!
Tillegg eget rom: 700.-
Rabatt for tredje person i ekstraseng 500.-

Prisen inkluderer flyreiser, transfer tur og retur, all inclusive mat og drikke  på hotellet, overnatting på Viking Star Hotel, Kemer bytur, 1 dags båttur inkl mat (tillegg for drikke), levende musikk hver dag på hotellet, trening hver morgen og ettermiddag, adgang spa på hotellet (massasje mot tillegg), fri bruk av treningsrom på hotellet.

Du betaler ingenting nå, du kan melde deg på, og så mottar du betalingsinformasjon fra reisearrangør,
de tilbyr også avbetalingsordning.

PÅMELDING

Her skal vi bo:

Ansvarlig arrangør er Tyrkiareiser.
Alle reisene deres er dekket av Reisegarantifondet.

 

Tur er vidundermedisin!

Jenter i Lofoten 2012

En halv times gåing per dag kan endre hele livet!
Det å gå ér virkelig nyttig, og slett ingen «dårlig erstatter for jogging».  Turgåing har vel alltid blitt respektert som noe nyttig og hyggelig, men treningseffekten har nok vært litt undervurdert. Bare 30 minutter per dag kan endre hele din hverdag. Etter hvert øker du tempoet, nesten uten å merke det selv engang! Hele «systemet» har godt av en tur, både kroppen og toppen! 

Å gå er en ypperlig aktivitet for oss alle!

Gåing innebærer liten risiko for skader, det er lett å komme i gang, kan gjøres overalt og mange vitenskapelige studier har vist hvor helsefremmende det er! Går du 30 minutter per dag er det vesentlig større sjanse for flere friske år, og så ser vi jo så mye artig på veien, uansett om det er gatelangs eller i naturen vi tar turen.

Å gå tur regelmessig kan:

  • Bedre humøret
  • Bedre søvnkvaliteten
  • Bedre din mentale helse
  • Redusere angst og uro
  • Gi deg mer energi
  • Gi deg mer inspirasjon

 

Og attpåtil:

  • Forbedre kolesterolverdiene
  • Minske sjansene for å utvikle diabetes type 2, kreft, hjertesykdom, mm
  • Regulere ned blodtrykket
  • Øke blodsirkulasjonen
  • Øke forbrenningen
  • Øke kondisjonen og energinivået
  • Styrke knokler og ledd
  • Redusere sjansen for overvekt

Dagligliv/organisert

Om du velger å la bilen stå litt oftere og bruker beina til butikken osv vil du opparbeide deg mange ”gratis” skritt. Dette er dagliggangen. Når du har lyst til å virkelig kjenne at du er i mosjon kan du legge en plan for hvor du skal gå eller hvor lang tid du skal bruke på en bestemt strekning, osv. Det å finne seg en fast rute og notere tiden kan motivere, for etter ganske kort tid vil du antagelig bruke atskillig mindre tid på den samme ruten – uten at du nødvendigvis føler deg mer sliten.

Riktig kledd  

Kroppsvarmen øker raskt under aktivitet! Det er best med flere lag med plagg slik at du kan kle av og på deg etter behov. Det finnes sko laget spesielt for gange, men de fleste trives godt med joggesko. Damer kan ha en tendens til å velge litt for små sko. Foten blir skjøvet litt frem under bevegelse og det bør være litt plass foran den lengste tåen (ikke alltid stortåen som er lengst). Så er du i gang!

Hvordan starte?  

Selv 5-10 minutter er en god start. Etter hvert øker du enten distansen eller tiden du er ute og går, f eks 10-20% per uke. Det blir kanskje bare noen minutter eller titalls meter økning om du har begynt med en 10 minutters tur, men det er best at kroppen får venne seg til aktiviteten gradvis. Det er bedre å ta flere 10 minutters turer enn å slå til med 40-50 minutter med en gang om du er helt utrent. Både sener, muskler og ledd synes ”små porsjoner” er bra i starten.

En skrivebordsjobb gir ofte litt dårlig holdning. Hold deg høy og rank, men ikke fokuser så mye på det at du føler deg anspent. Finn en god, behagelig rytme og la armene svinge fritt.

Lytt til kroppen

Litt treningsverk er vanlig og helt ufarlig, du trenger ikke vente til det går over før du er ute og går igjen. Om du har artrose eller andre typer reumatisme og får smerter som ikke gir seg selv etter et par timer kan det være lurt å erstatte turene helt eller delvis med sykling eller svømming. Det viktigste er at du da ikke ”melder deg ut” av trimmingen!

Hvem skal jeg gå med?

Om du ikke trives med å gå alene, men ikke har noen venner eller familie som gidder eller kan gå, anbefaler jeg deg å lete opp Tjukkasgjengen – en herlig forening med avdelinger over hele landet. De har et flott motto «Tjukkaser kommer i alle størrelser»! Finn din lokale «avdeling» så er det bare å møte opp! Et annet alternativ er å ta på seg rollen som turgeneral for venner og familie og lage faste avtaler. Husk bare å synes, refleks er et must! Den Norske Turistforening har også lokale turlag – sjekk hjemmesiden for ditt distrikt. 

 

God tur!

Her er jeg på tur med Tjukkasgjengen i Moss.
Du ser hvor viktig det er med refleks!