fbpx

Tag Archives: helse

Få en gratis e-bok: Hvordan skape deg en morgen som løfter deg resten av dagen.

Om du er heldig, eller har bevisst planlagt livet ditt slik, er morgenstunden din rolig og skjønn. Å velge seg gode morgenrutiner øker sjansen for at du får en god start på dagen. Jeg har laget en liten e-bok med noen deilige strekker du kan gjøre i sengen, før du står opp, pluss noen enkle tips som jeg synes gjør mine morgenstunder til noe jeg koser meg skikkelig med. Fyll ut skjemaet litt lenger ned på siden her, så sender jeg den straks til deg på e-post.

 

 

Vil du ha denne e-boken?

Jeg sender deg den gjerne – bare fyll ut skjemaet rett under her, så sender jeg den til deg slik at du kan laste den ned.
Den kan fint lastes ned på telefonen, for den er komprimert til å ikke ta noe særlig lagringsplass.

En av venninnene mine pleide å være i India hver vinter, og der møtte hun OSHO, noe jeg ikke skjønte stort av den gangen hun pleide å fortelle om hva hun lærte på de forskjellige seminarene og meditasjonsstundene. Men så har jeg oppdaget mange kloke ord derfra. Noen av dem passer bra i disse dager. Dette sa han for 40 år siden da vi også stod overfor noen skrekkvisjoner for sykdom og død. Jeg synes dette er kloke ord å ta med seg:

Kvinner og hjertehelse – dødelig uvitenhet

I en kronikk i Bergens Tidende setter Elisabeth T. Swärd forskningsansvarligi  Norske Kvinners Sanitetsforbund, Eva Gerdts, overlege, professor og leder for Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner ved UiB, Grethe Tell, professor og leder av interimsstyringsgruppen for Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner ved UiB og Helén Botnevik, leder Bergen sanitetsforening lyset på noe som er ukjent for de fleste, også de det mest angår, nemlig kvinner. «Kvinnehelse», det er liksom bare underliv, svangerskap, fødsel og bryst – men hele kvinnekroppen er forskjellig fra menns kropper, og når nesten all medisinsk forskning har blitt gjort på menn, får det farlige konsekvenser for oss kvinner.

Vi er så vant til at det er menn som lider av hjerte- og karsykdom, og vi har sett utallige ganger på film at menn får vondt nedover armen, griper seg til hjertet og at dette er symptomet på et hjerteinfarkt. Nettopp derfor er det mange kvinner som ikke forstår at de har hatt et hjerteinfarkt. Mange kvinner dør av hjertesvikt uten at det har forekommet noe hjerteinfarkt tidligere. 

Det er jo kreft som er “den store skumle” for kvinner, men flere kvinner dør av hjerte- og karsykdommer.  Flere kvinner enn menn dør av hjertesvikt.
Det viktig at vi har kunnskap om kvinnehjertet.Og den kunnskapen viser seg å være svært mangelfull.

 

“Problemet er at det finnes gode medisiner og andre behandlingstyper som både forbedrer livskvalitet og forlenger livet for pasienter med hjertesvikt etter hjerteinfarkt, men det finnes ingen medisiner eller andre behandlingstyper for hjertesvikt som skyldes høyt blodtrykk over tid, og som rammer én av to kvinnelige hjertepasienter.” skriver forfatterne

“I 2016 etterlyste Sanitetskvinnene handling fra helsemyndighetene etter publisering av resultater i Legetidsskriftet fra en studie som viser at kvinner og menn får ulik utredning og behandling ved hjerteinfarkt.

Studien viste at færre kvinner ble utredet med røntgenundersøkelse av koronararteriene, koronar angiografi, og fikk behandling med oppblokking av den tette blodåren, det til tross for internasjonale anbefalinger.”

 


Det viser seg
at 23 prosent av norske kvinner med hjerteinfarkt ikke har en tett blodåre som årsak til hjerteinfarktet. Det mangler kunnskap om hva som er beste behandling for disse kvinnene. Og ikke minst – Hvordan kan dette forebygges?

 

I 2018 publiserte Sanitetskvinnene og Kilden kjønnsforskning.no rapporten Hva vet vi om kvinners helse. Av 1854 publikasjoner fra norske forskere som omhandlet kvinners helse var det bare 160 som omhandlet hjerte- og karsykdommer. Det er da hjerterått at vi ikke vet mer?

Hvor lenge skal vi vente på fagfolk og myndigheter til å tilegne seg denne kunnskapen?

Tidligere i år publiserte Sanitetskvinnene og Kilden kjønnsforskning.no en rapport som belyste hva helseprofesjonene lærer om kjønn og kvinnehelse. Rapporten var igjen nedslående: studenter lærer svært lite om kjønn og helseforskjeller i utdanningen sin.

Vi mangler kunnskap om hvordan hjertemedisiner virker på kvinner og menn. Vi må vite mer om kjønnsforskjeller i risikofaktorer som høyt blodtrykk, diabetes, røyking og psykososiale faktorer, og hvordan hjertesykdom best kan forebygges hos kvinner.

Vi må vite mer om svangerskap og kvinnehjertet, og hvordan disse kvinnene må følges opp. Behovet er stort.


Forfatterne avslutter:


“Vårt håp nå er at forskere, forskningsinstitusjoner og helsepolitikere ser potensialet som ligger i forskning på kvinnehjertet, og vil bidra med å tette kunnskapshull ved å satse på det nye Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner i Bergen.”


Det er da feil at vi kvinner som utgjør halvparten av menneskearten blir så lite prioritert?

Uansett er det viktig at vi tar vare på hjertehelsen vår, og det beste vi kan gjøre er å være aktive, holde vekten, leve balansert, også hva gjelder stress og bekymringer.

Fyll ut skjema under her og bli med på Restart2020 – et opplegg som varer ut året der vi jobber sammen med alt det som er nevnt her pluss mer!

 

 

Pep talk for 2020 med tips til deg!

Det hjelper å få konkrete tips og inspirasjon for et nytt år. Ta det litt med ro, trenger ikke kjappe deg i gang. Hør på dette først og meld deg på nyhetsbrevet. (se under videoen)

I videoen viser jeg et skjema som ligger på Facebook, du kan selvsagt bruke det
– det ligger på min FACEBOOKSIDE, men bruk like gjerne skjemaet rett under her. 

7 enkle tips for mer energi!

Er du klar for en friskere og kvikkere høst? Syv gode vaner kan være det som skal til! Vi står med den ene foten inn i mørketiden og dagene blir kortere for hver dag som går.  Selv om vi har en solrik og deilig sommer lagret i oss er det ikke fritt for at energinivået kan dale vesentlig fremover. Det finnes heldigvis noen bunnsolide strategier for å holde seg kvikk og glad! Ikke koster det noe, det er tilgjengelig for alle (som gidder) og de kan brukes med en gang!

Continue reading

Brokkoli – perfekt til suppe!

For at en suppe skal mette nok til middag, bygger du den enkelt ut, her får du tipsene! Brokkoli kan brukes til mye, og selvsagt også til en knallgod supper. Få ting slår brokkoli når det kommer til sunnhet. Har du sett nøye etter, på nært hold, hvor vakker den er? Masse små «blomster» som sitter tett i tett, proppet med kraft. Suppe er godt året rundt,  sunt og mettende. Prøv denne superenkle varianten til lunsj, middag eller kvelds. Den kan også spises som forrett til en middag. Det går fint å ta med seg suppe på tur i termos. Gjett om det smaker godt!  Continue reading

C-vitamin hver dag!

Uten vitaminer kan ikke kroppen fungere optimalt. Vitaminer er kroppens ”skruer og muttere”. Noen av dem lager kroppen selv, noen kan lagres, slik at det går fint selv om vi ikke får dem i oss hver dag, men C-vitamin må vi ha  hver dag. Heldigvis finnes C- vitamin i mange forskjellige, velsmakende matvarer!

Hva gjør C-vitamin for deg?

C-vitamin er viktig for kroppens immunforsvar og bidrar til å beskytte deg mot virus og bakterier. Vi trenger det også for at sener og brusk skal tåle mer, for å beskyttes mot slitasje.  I tillegg styrker det blodkar og er viktig for at sår skal gro og for at vi skal kunne nyttiggjøre oss av jern i plantebasert kost. Dette siste er viktig å huske for alle som kutter ut kjøtt.

Kort sagt, kan vi si at C-vitamin er livsviktig for mange av kroppens organer.

 

Hvor finnes C-vitamin?

Det er faktisk mer C-vitamin i rød paprika enn i appelsiner, men det finnes også i solbær, kålrot, poteter og andre bær, frukt og grønnsakerI Norge er det poteter som bidrar med mest C-vitamin og kålrot («Nordens appelsin») er også en viktig kilde. C-vitamin er også ofte tilsatt som konserveringsmiddel i kosten.

Hva er behovet?

Vi trenger cirka 1, 5 gram per dag, og det er enkelt å få i seg det uten å måtte ta tilskudd. Om du har hard fysisk jobb, eller trener hardt øker behovet. Røykere har nesten dobbelt så stort behov for C-vitamin! Spis derfor mer om du ennå ikke har sluttet å røyke! Du trenger også mer om du tar p-piller. Om du bruker faste medisiner kan det være lurt å sjekke om de medfører økt behov.

Kan jeg sjekke meg?

Det er i grunnen lurt å ta en blodprøve hos legen en gang i året for å sjekke næringsstatusen, men om du spiser grønnsaker og frukt/bær daglig er det temmelig sikkert at du får dekket behovet ditt. Om du er i tvil – ta tilskudd. Ikke alle skal ta tilskudd uten i samråd med lege. (økt jerninnhold i kroppen, lett for å få nyrestein, tar blodfortynnende medisiner)

Hva skjer ved mangler?

Det skal mye til for å kronisk mangler C-vitamin, men om du ikke spiser grønnsaker og/eller frukt/bær daglig vil du ikke få dekket behovet. Vi kan ikke lagre C-vitamin, så få din daglige dose!
Om du merker tretthet, hyppige forkjølelser, muskel- og skjelettsmerter og at du får lettere blåmerker, at tannkjøttet blir hovent og blør, da kan det hende du må trå til. Men husk å sjekke slike symptomer hos legen uansett, vi skal ikke drive gjetteleken når det kommer til helsen!

Lettvint og sunn dessert

  1. Skjær av skallet på en blodappelsin eller vanlig appelsin.2. Del appelsinen i tynne skiver på tvers. 3.Hell over litt honning.4. Strø over litt kanel.

    La appelsinen stå og trekke i romtemperatur i ca. 1/2 time slik at det danner seg en lake. 

    Appelsiner i skiver med litt honning og kanel på toppen er en frisk og sunn dessert.

La appelsinen stå og trekke med honning og kanel slik at honningen smelter litt og blander seg med appelsinsaften. Vitaminrikt, søtt og enkelt.



 

 

 

 

Tur er vidundermedisin!

Jenter i Lofoten 2012

En halv times gåing per dag kan endre hele livet!
Det å gå ér virkelig nyttig, og slett ingen «dårlig erstatter for jogging».  Turgåing har vel alltid blitt respektert som noe nyttig og hyggelig, men treningseffekten har nok vært litt undervurdert. Bare 30 minutter per dag kan endre hele din hverdag. Etter hvert øker du tempoet, nesten uten å merke det selv engang! Hele «systemet» har godt av en tur, både kroppen og toppen! 

Å gå er en ypperlig aktivitet for oss alle!

Gåing innebærer liten risiko for skader, det er lett å komme i gang, kan gjøres overalt og mange vitenskapelige studier har vist hvor helsefremmende det er! Går du 30 minutter per dag er det vesentlig større sjanse for flere friske år, og så ser vi jo så mye artig på veien, uansett om det er gatelangs eller i naturen vi tar turen.

Å gå tur regelmessig kan:

  • Bedre humøret
  • Bedre søvnkvaliteten
  • Bedre din mentale helse
  • Redusere angst og uro
  • Gi deg mer energi
  • Gi deg mer inspirasjon

 

Og attpåtil:

  • Forbedre kolesterolverdiene
  • Minske sjansene for å utvikle diabetes type 2, kreft, hjertesykdom, mm
  • Regulere ned blodtrykket
  • Øke blodsirkulasjonen
  • Øke forbrenningen
  • Øke kondisjonen og energinivået
  • Styrke knokler og ledd
  • Redusere sjansen for overvekt

Dagligliv/organisert

Om du velger å la bilen stå litt oftere og bruker beina til butikken osv vil du opparbeide deg mange ”gratis” skritt. Dette er dagliggangen. Når du har lyst til å virkelig kjenne at du er i mosjon kan du legge en plan for hvor du skal gå eller hvor lang tid du skal bruke på en bestemt strekning, osv. Det å finne seg en fast rute og notere tiden kan motivere, for etter ganske kort tid vil du antagelig bruke atskillig mindre tid på den samme ruten – uten at du nødvendigvis føler deg mer sliten.

Riktig kledd  

Kroppsvarmen øker raskt under aktivitet! Det er best med flere lag med plagg slik at du kan kle av og på deg etter behov. Det finnes sko laget spesielt for gange, men de fleste trives godt med joggesko. Damer kan ha en tendens til å velge litt for små sko. Foten blir skjøvet litt frem under bevegelse og det bør være litt plass foran den lengste tåen (ikke alltid stortåen som er lengst). Så er du i gang!

Hvordan starte?  

Selv 5-10 minutter er en god start. Etter hvert øker du enten distansen eller tiden du er ute og går, f eks 10-20% per uke. Det blir kanskje bare noen minutter eller titalls meter økning om du har begynt med en 10 minutters tur, men det er best at kroppen får venne seg til aktiviteten gradvis. Det er bedre å ta flere 10 minutters turer enn å slå til med 40-50 minutter med en gang om du er helt utrent. Både sener, muskler og ledd synes ”små porsjoner” er bra i starten.

En skrivebordsjobb gir ofte litt dårlig holdning. Hold deg høy og rank, men ikke fokuser så mye på det at du føler deg anspent. Finn en god, behagelig rytme og la armene svinge fritt.

Lytt til kroppen

Litt treningsverk er vanlig og helt ufarlig, du trenger ikke vente til det går over før du er ute og går igjen. Om du har artrose eller andre typer reumatisme og får smerter som ikke gir seg selv etter et par timer kan det være lurt å erstatte turene helt eller delvis med sykling eller svømming. Det viktigste er at du da ikke ”melder deg ut” av trimmingen!

Hvem skal jeg gå med?

Om du ikke trives med å gå alene, men ikke har noen venner eller familie som gidder eller kan gå, anbefaler jeg deg å lete opp Tjukkasgjengen – en herlig forening med avdelinger over hele landet. De har et flott motto «Tjukkaser kommer i alle størrelser»! Finn din lokale «avdeling» så er det bare å møte opp! Et annet alternativ er å ta på seg rollen som turgeneral for venner og familie og lage faste avtaler. Husk bare å synes, refleks er et must! Den Norske Turistforening har også lokale turlag – sjekk hjemmesiden for ditt distrikt. 

 

God tur!

Her er jeg på tur med Tjukkasgjengen i Moss.
Du ser hvor viktig det er med refleks!

Du kan redde liv!

I dag har jeg vært i Blodbanken og gitt en halvliter blod, blir innkalt omlag tre ganger i året. En halv liter blod kan redde tre liv. Du kan også være med på å redde liv. Det er behov for flere givere. Premature babyer, skadde etter ulykker, folk med kroniske sykdommer, folk som skal opereres, mange trenger blodoverføring, og vet du hva? Norge ligger Continue reading