fbpx

Tag Archives: hverdagstrim

Juletrim

Deilig å ta seg en liten strekk og få i gang armer og ben!
Ønsker deg en riktig god jul og så trimmes vi!

Ønsker deg en riktig god Jul! Meld deg på VIP-listen min (se skjema under videoen) – så får du blitt med på gratis trimuke!

Fyll ut skjemaet under og motta invitasjon og e-bok med deilige stretchøvelser og morgentips!

Del med venner:

Trim på alle plan

Forover, bakover, sideveis, oppover, nedover –  vi kan bevege oss i alle plan – og det gjør så godt!

Prøv denne lille trimmen her og se hvordan balanse og stram-opp kan kombineres.

Om du ennå ikke på VIP-listen min: Legg inn navn & e-postadresse i skjemaet under videoen, så skal jeg sende deg invitasjon til gratis trimuke på nett med meg!
Del gjerne på sosiale medier! (se nederst!)

Kos deg med mini-trimmen:
(klikk på bildet for å spille av videoen, klikk på de fire pilene i nedre høyre hjørne for fullskjerm)

 

 

 

Fyll ut skjemaet under og motta invitasjon og e-bok med deilige stretchøvelser og morgentips!

 

Del med venner:

Handling først!

(video under teksten)

Vi kan vente i all evighet på motivasjon. Det er bedre å bare hoppe i det. Du trenger ikke være klar. Det er vi sjelden. Ved å handle, sette i gang og gjøre det igjen og igjen, endrer både mentalitet, selvdisiplin og gjennomføringsevne seg.

Bli med på litt trim som får i gang blodsirkulasjonen og gir humøret et løft!

Om du ennå ikke på VIP-listen min: Legg inn navn & e-postadresse i skjemaet under videoen, så skal jeg sende deg invitasjon til gratis trimuke på nett med meg!
Kos deg med mini-trimmen:

Fyll ut skjemaet under og motta invitasjon og e-bok med deilige stretchøvelser og morgentips!

Del med venner:

Planlegging er gull!

Det skal bare noen minutter til for å øke sjansen for å få aktivitet inn i uken. Å planlegge én uke av gangen er veldig greit og oversiktlig.
Gjør gjerne «menyen» litt variert: Inne, ute, kondis, styrke, stretching, avspenning.
Mange damer har trimmet med meg på nett i hele høst. Jeg har lyst til å invitere deg på en gratis prøveuke når den nye timeplanen skal lanseres etter Jul. Fyll i skjema så skal jeg sende deg invitasjonen straks alt er klart! Sender deg en liten e-bok med tips for en behagelig start på dagen.

Få en gratis e-bok: Hvordan skape deg en morgen som løfter deg resten av dagen.

Om du er heldig, eller har bevisst planlagt livet ditt slik, er morgenstunden din rolig og skjønn. Å velge seg gode morgenrutiner øker sjansen for at du får en god start på dagen. Jeg har laget en liten e-bok med noen deilige strekker du kan gjøre i sengen, før du står opp, pluss noen enkle tips som jeg synes gjør mine morgenstunder til noe jeg koser meg skikkelig med. Fyll ut skjemaet litt lenger ned på siden her, så sender jeg den straks til deg på e-post.

 

 

Vil du ha denne e-boken?

Jeg sender deg den gjerne – bare fyll ut skjemaet rett under her, så sender jeg den til deg slik at du kan laste den ned.
Den kan fint lastes ned på telefonen, for den er komprimert til å ikke ta noe særlig lagringsplass.

En av venninnene mine pleide å være i India hver vinter, og der møtte hun OSHO, noe jeg ikke skjønte stort av den gangen hun pleide å fortelle om hva hun lærte på de forskjellige seminarene og meditasjonsstundene. Men så har jeg oppdaget mange kloke ord derfra. Noen av dem passer bra i disse dager. Dette sa han for 40 år siden da vi også stod overfor noen skrekkvisjoner for sykdom og død. Jeg synes dette er kloke ord å ta med seg:

Tur er vidundermedisin!

Jenter i Lofoten 2012

En halv times gåing per dag kan endre hele livet!
Det å gå ér virkelig nyttig, og slett ingen «dårlig erstatter for jogging».  Turgåing har vel alltid blitt respektert som noe nyttig og hyggelig, men treningseffekten har nok vært litt undervurdert. Bare 30 minutter per dag kan endre hele din hverdag. Etter hvert øker du tempoet, nesten uten å merke det selv engang! Hele «systemet» har godt av en tur, både kroppen og toppen! 

Å gå er en ypperlig aktivitet for oss alle!

Gåing innebærer liten risiko for skader, det er lett å komme i gang, kan gjøres overalt og mange vitenskapelige studier har vist hvor helsefremmende det er! Går du 30 minutter per dag er det vesentlig større sjanse for flere friske år, og så ser vi jo så mye artig på veien, uansett om det er gatelangs eller i naturen vi tar turen.

Å gå tur regelmessig kan:

  • Bedre humøret
  • Bedre søvnkvaliteten
  • Bedre din mentale helse
  • Redusere angst og uro
  • Gi deg mer energi
  • Gi deg mer inspirasjon

 

Og attpåtil:

  • Forbedre kolesterolverdiene
  • Minske sjansene for å utvikle diabetes type 2, kreft, hjertesykdom, mm
  • Regulere ned blodtrykket
  • Øke blodsirkulasjonen
  • Øke forbrenningen
  • Øke kondisjonen og energinivået
  • Styrke knokler og ledd
  • Redusere sjansen for overvekt

Dagligliv/organisert

Om du velger å la bilen stå litt oftere og bruker beina til butikken osv vil du opparbeide deg mange ”gratis” skritt. Dette er dagliggangen. Når du har lyst til å virkelig kjenne at du er i mosjon kan du legge en plan for hvor du skal gå eller hvor lang tid du skal bruke på en bestemt strekning, osv. Det å finne seg en fast rute og notere tiden kan motivere, for etter ganske kort tid vil du antagelig bruke atskillig mindre tid på den samme ruten – uten at du nødvendigvis føler deg mer sliten.

Riktig kledd  

Kroppsvarmen øker raskt under aktivitet! Det er best med flere lag med plagg slik at du kan kle av og på deg etter behov. Det finnes sko laget spesielt for gange, men de fleste trives godt med joggesko. Damer kan ha en tendens til å velge litt for små sko. Foten blir skjøvet litt frem under bevegelse og det bør være litt plass foran den lengste tåen (ikke alltid stortåen som er lengst). Så er du i gang!

Hvordan starte?  

Selv 5-10 minutter er en god start. Etter hvert øker du enten distansen eller tiden du er ute og går, f eks 10-20% per uke. Det blir kanskje bare noen minutter eller titalls meter økning om du har begynt med en 10 minutters tur, men det er best at kroppen får venne seg til aktiviteten gradvis. Det er bedre å ta flere 10 minutters turer enn å slå til med 40-50 minutter med en gang om du er helt utrent. Både sener, muskler og ledd synes ”små porsjoner” er bra i starten.

En skrivebordsjobb gir ofte litt dårlig holdning. Hold deg høy og rank, men ikke fokuser så mye på det at du føler deg anspent. Finn en god, behagelig rytme og la armene svinge fritt.

Lytt til kroppen

Litt treningsverk er vanlig og helt ufarlig, du trenger ikke vente til det går over før du er ute og går igjen. Om du har artrose eller andre typer reumatisme og får smerter som ikke gir seg selv etter et par timer kan det være lurt å erstatte turene helt eller delvis med sykling eller svømming. Det viktigste er at du da ikke ”melder deg ut” av trimmingen!

Hvem skal jeg gå med?

Om du ikke trives med å gå alene, men ikke har noen venner eller familie som gidder eller kan gå, anbefaler jeg deg å lete opp Tjukkasgjengen – en herlig forening med avdelinger over hele landet. De har et flott motto «Tjukkaser kommer i alle størrelser»! Finn din lokale «avdeling» så er det bare å møte opp! Et annet alternativ er å ta på seg rollen som turgeneral for venner og familie og lage faste avtaler. Husk bare å synes, refleks er et must! Den Norske Turistforening har også lokale turlag – sjekk hjemmesiden for ditt distrikt. 

 

God tur!

Her er jeg på tur med Tjukkasgjengen i Moss.
Du ser hvor viktig det er med refleks!