fbpx

Tag Archives: sunnhet

Brokkoli, Biff & Cashew til middag

Grønnsaker er digg, biff er digg, fisk er digg, kort sagt – mat er digg! Å skrelle seg en gulrot og ha med i matpakken er mange vant til. Også tomater og paprika kan knaskes som frukt – det er kjempegodt! Diskusjonen om hvorvidt tomat er en frukt elle ren grønnsak går fremdeles livlig. Samme for meg, det er bare så godt og jeg spiser mange tomater nesten hver dag, ofte stekt eller et par-tre stykker som knask før eller som en del av et måltid. I grillsesongen er «ventetomat» bedre enn «ventepølse».

Brokkoli er boss!

Det er fremdeles et stykke igjen til vi spiser den daglige anbefalte mengde grønnsaker, og jeg har hatt mange kursdeltagere som vet at det er sunt, som egentlig liker de fleste grønnsaker, men som til syvende og sist ikke spiser noe særlig av det, og som synes det er vanskelig å finne på gode retter. Brokkoli er en av mine favoritter, spiser brokkoli mange ganger i uken.

Kjøtt, fisk, veggis – ditt valg

Denne retten er kjempegod, kombinerer tre ting jeg liker veldig godt: Brokkoli, biff, Cashewnøtter og ris, spesielt klebrig ris. Her har jeg brukt jasminris som jeg har skylt tre ganger, brukt 1:1 på vann/ris, hatt i ca 1 ss olje i vannet og salt. Jeg liker best litt fett kjøtt som entrecôte, denne gangen brukte jeg ytrefilet, det ble godt det også. Forholdet mellom kjøtt og brokkoli bestemmer du jo selv, noen liker mye kjøtt, andre vil begrense. Om du har et budsjett å holde og mange å mette og/eller du liker tynnskåret kjøtt, kan det være lurt å legge kjøttet i fryseren 30-40 minutter før du skjærer det opp, da kan du få veldig tynne skiver (det er jo også lekkert og delikat) og det rekker til fler. Brokkoli er rett som det er på tilbud. Jeg bruker den tykke stilken også, bare skreller av det grove ytterlaget og deler opp i halvbrede staver eller biter.

Mmmmm, denne middagen er så god! Praktiserer du kjøttfritt kosthold kan du erstatte biffkjøttet med en fast hvit fisk eller tofu som er fast i konsistensen. Det som virkelig gjør denne retten så digg er sausen.

 

 

Bland sammen alle ingrediensene til sausen unntatt vannet, rør godt

Ta 1 ss olje i stekepannen (litt dyp panne er best)

La brokkolien hilse på pannen i noen minutter, rør litt rundt, tilsett gjerne et par ss vann om du vil ha den myk, men NB: Best med litt krønsj. kan legge på lokk om du har.
Ta ut brokkolien, tilsett 2 ss olje i pannen, stek kjøttet, rør rundt
Rør sausen sammen igjen og hell over kjøttet i pannen, la surre i et par minutter
Tilsett brokkolien, rør rundt så sausen blir jevnt fordelt (tilsette litt og litt av vannet for ønsket tykkelse på sausen)
Rør inn Cashewnøtter etter smak til slutt, eller strø disse direkte over retten på tallerken
Server på nykokt ris, strø over sesamfrø til pynt

Kjempegodt, det er bare å glede seg!
Legg gjerne igjen en kommentar om du tester den – er spent på hva du synes!


Tipse også gjerne andre som er glad i god mat, klikk på valgt ikon under
👇

Hva kan vi få til om vi satser tre måneder på regelmessig trim?

Enten du allerede har et trimopplegg på gang som du trives med eller ikke vil jeg anbefale deg å få med deg på dette webinaret.

Jeg forteller om hvordan du kan velge, planlegge, tilrettelegge – holde «piffen» oppe og jobbe deg rundt «vondter.
Har du ikke allerede et trimopplegg du trives med, vil jeg anbefale deg å melde deg på VÅRTRIMMEN!

Mange som «sitter på gjerdet» tror «det er for sent», «formen er for laber», «jeg får det ikke til» – og ørten andre bevisste eller ubevisste unnskyldninger (det er jo det…) for å sky unna trim og aktivitet.

Og ikke minst – har du hatt skikkelig vondt i ryggen, et kne, hofte osv kan det virke skummelt å starte opp med et nytt opplegg – du vil jo ikke ha vondt igjen, det er helt forståelig!

Men da møter vi paradokset – aktivitet er superviktig for å dempe både symptomer og risiko. For eksempel er trim veldig godt for knær og hofter med artrose.
Trim har som regel topp effekt for å regulere både blodtrykk og blodsukker, så både for deg med begynnende insulinresistens og allerede etablert diabetes er det GULL å trimme.
Ledd, sener og muskler får det så mye bedre når de blir brukt – og helst skal vi ha det artig underveis. Dét er min spesialitet – vi trimmer med enkle bevegelser, morsomme steg etter sprek musikk, og øvelsene vi bruker er effektive og trygge. 🙂
Jeg forteller også om VÅRTRIMMEN i dette webinaret – melder du deg på nyhetsbrevet mitt på skjemaet under videoen, så får du tilbud om 50% rabatt! (FRIST).

Denne våren kan bli helt annerledes – og DU fortjener å oppleve gleden, humøret og overskuddet trim setter i gang! Jeg vil gjerne hjelpe til.

Fyll ut skjema under her, så får du høre mer om VÅRTRIMMEN:

Del gjerne med venner via
👇

Kampanje: Bli med på VÅRTRIMMEN – få 50% rabatt! (FRIST)

Nå er det allerede vår, og forhåpentligvis kribler det i armer & ben? Meld deg på nyhetsbrevet mitt, og du kan sikre deg sunn, sikker, morsom og effektiv trim til HALV PRIS!

For at jeg skal kunne sende deg tilbudet og informasjon og hva dette går ut på trenger jeg å vite hvor jeg skal sende det. Fyll ut skjema under her, så sender jeg deg det med en gang. Det er helt uforpliktende, jeg skal bare sende deg linken til der hvor tilbudet er å finne. Jeg anbefaler deg så absolutt å slå til, dette er midt i blinken for deg. TRIM MED KARI er akkurat sånn som vi voksne damer vil ha det – trygge øvelser – og effektive, så klart, og viktigst av alt – det er gøy! Så fyll ut skjemaet, så popper presentasjonsvideoen opp. Jeg følger opp med e-post til deg.

Fyll ut dette skjemaet, så har du e-post med fra meg med informasjon på 1 – 2 – 3 og du kan komme i gang med trimmen med en gang!

Del denne posten med venner!
👇

Få en gratis e-bok: Hvordan skape deg en morgen som løfter deg resten av dagen.

Om du er heldig, eller har bevisst planlagt livet ditt slik, er morgenstunden din rolig og skjønn. Å velge seg gode morgenrutiner øker sjansen for at du får en god start på dagen. Jeg har laget en liten e-bok med noen deilige strekker du kan gjøre i sengen, før du står opp, pluss noen enkle tips som jeg synes gjør mine morgenstunder til noe jeg koser meg skikkelig med. Fyll ut skjemaet litt lenger ned på siden her, så sender jeg den straks til deg på e-post.

 

 

Vil du ha denne e-boken?

Jeg sender deg den gjerne – bare fyll ut skjemaet rett under her, så sender jeg den til deg slik at du kan laste den ned.
Den kan fint lastes ned på telefonen, for den er komprimert til å ikke ta noe særlig lagringsplass.

En av venninnene mine pleide å være i India hver vinter, og der møtte hun OSHO, noe jeg ikke skjønte stort av den gangen hun pleide å fortelle om hva hun lærte på de forskjellige seminarene og meditasjonsstundene. Men så har jeg oppdaget mange kloke ord derfra. Noen av dem passer bra i disse dager. Dette sa han for 40 år siden da vi også stod overfor noen skrekkvisjoner for sykdom og død. Jeg synes dette er kloke ord å ta med seg:

Pep talk for 2020 med tips til deg!

Det hjelper å få konkrete tips og inspirasjon for et nytt år. Ta det litt med ro, trenger ikke kjappe deg i gang. Hør på dette først og meld deg på nyhetsbrevet. (se under videoen)

I videoen viser jeg et skjema som ligger på Facebook, du kan selvsagt bruke det
– det ligger på min FACEBOOKSIDE, men bruk like gjerne skjemaet rett under her. 

7 enkle tips for mer energi!

Er du klar for en friskere og kvikkere høst? Syv gode vaner kan være det som skal til! Vi står med den ene foten inn i mørketiden og dagene blir kortere for hver dag som går.  Selv om vi har en solrik og deilig sommer lagret i oss er det ikke fritt for at energinivået kan dale vesentlig fremover. Det finnes heldigvis noen bunnsolide strategier for å holde seg kvikk og glad! Ikke koster det noe, det er tilgjengelig for alle (som gidder) og de kan brukes med en gang!

Continue reading

Brokkoli – perfekt til suppe!

For at en suppe skal mette nok til middag, bygger du den enkelt ut, her får du tipsene! Brokkoli kan brukes til mye, og selvsagt også til en knallgod supper. Få ting slår brokkoli når det kommer til sunnhet. Har du sett nøye etter, på nært hold, hvor vakker den er? Masse små «blomster» som sitter tett i tett, proppet med kraft. Suppe er godt året rundt,  sunt og mettende. Prøv denne superenkle varianten til lunsj, middag eller kvelds. Den kan også spises som forrett til en middag. Det går fint å ta med seg suppe på tur i termos. Gjett om det smaker godt!  Continue reading