Yoga og pilates – hva er forskjellen?

Yoga er populært som aldri før og et tilbudet om kurs er enormt. På Instagram finnes det mengder av profiler som legger ut de lekreste bilder av seg selv og andre i eksotiske omgivelser, gjerne ikledd knøttsmå bikinier og med akkurat passe mykt filter. Ikke noe galt i det, kanskje, alle gjør som de vil, men med hånden på hjertet: Er det inspirerende eller blir du litt matt av det? Yoga handler ikke om å få andres applaus eller beundring. Men hva er det da? 

Første uken i juni arrangere Apollo en uke med yoga, pilates og meditasjon. Jeg skal lede opplegget og gleder meg veldig. I løpet av uken skal vi bruke to forskjellige yogaprogram, to forskjellige pilatesprogram og meditere hver dag. Bare etter få «økter» vil du merke endringer i deg selv, uavhengig om du er helt «fersk» på disse grenene, eller allerede praktiserer.
Både yogaen og pilatestreningen er i en slik form at det passer for alle. Er du «dreven» vil du kunne finne måter å utfordre deg selv på om du ønsker.

Hva er egentlig yoga?
Yoga er i bunn og grunn gymnastikk. Ja, så enkelt og greit kan man si det. Det er forskjellige enkle kroppsøvelser, gjerne satt sammen i sekvenser. Det jeg liker å kalle «klassisk yoga» består av mye behagelig «bøy og strekk» utført i et rolig tempo. Det gjøres i den enkeltes tempo slik at det ikke føles særlig anstrengende. Men yoga kan også være et slags verktøy til meditasjon. I løpet av uken «vår» skal vi utforske hvordan yoga oppleves og effekten det har. Uansett om du velge rå fokusere på det fysiske vil det også skje noe med det mentale. Det er alltid sammenheng mellom det vi gjør med kroppen og det som skje ri toppen. Det gjelder også når du jogger, danser, går på ski – eller sitter mye i ro. Det er gøy og nyttig å bli mer bevisst på dette.

Hva er «yogapust»?
Puste gjør vi hele livet, eller i alle fall til vi er ute av mors liv. Men i mange sammenhenger kan pusten bli påvirket av stress eller konsentrasjon. Når vi sitter foran en datamaskin, for eksempel, holder vi ofte pusten inne lenger enn nødvendig, vi glemmer rett og slett å puste ut. Prøv selv- pust inn, hold pusten en stund og pust ut. Legg merke til hvor avslappet du blir bare ut slipper ut pusten. Både under yoga, der vi gjerne puster utelukkende med nesen (det er ingen fast regel, bare så det er sagt), og i meditasjon, der vi puster inn av nesen og ut av munnen, oppleves et stort velvære. Det å bli seg bevisst på pusten påvirker hele oss, både fysisk og mentalt. Det er beroligende og gir en overgripende følelse av velvære og tilstedeværelse. Når en flere som gjør yoga og meditasjon sammen vil «summen» av alles velvære virke forsterkende på hver enkelt. Det er nesten magisk!

Hva kan jeg forvente av effekt fra yoga?
Yogaøvelsene myker opp og gir smidighet. Resultatet er kroppslig velvære, dyp avspenning og ro. I tillegg vil enkelte av øvelsene og posisjonene gi deg mulighet til å kjenne og stadfeste sammenhengen mellom det du gjør kroppslig med hvordan du føler deg. Et eksempel på det er posisjonen «krigeren» – der du står støtt og åpen, ikke redd for noen ting!

«Det er heldigvis ingen offisiell godkjenning av yogalærere, og yoga som fenomen er ikke beskyttet på noen som helst måte. Hvem som helst kan derfor definere hva yoga er ut fra sine egne behov og ideer, og alle er fri til å hevde at de representerer det opprinnelige.»
(Sitat Norsk Yogaskole)

Det skjer noe skjønt med oss når vi praktiserer yoga.

Er yoga og pilates det samme? 
Det er faktisk noen likheter og de passe godt sammen.

Opprinnelse
Yoga oppstod i sør-Asia for flere tusen år siden. Det finnes mange forskjellige grener, som Hatha, Bikram, Ashtanga, Lyengar, Kundalini, and Vinyasa. Pilates er en gren satt sammen av Joseph Pilates. Han utviklet sin “disiplin” tidlig på 1900-tallet som et redskap for rehabilitering og for å styrke kroppen, særlig kjernemuskler og rygg. I dag er pilates mer populært en noensinne på grunn av den positive effekten på mage- og kjernemuskler, samt holdningen og rygghelse.


Hva kan du forvente? I tillegg til glede og velvære, altså…

Når det gjelder yoga er det du selv som setter forventningene og velger gren utfra det.
Grener som Bikram (utføres i rom med meget høy temperatur) og Ashtanga har helt bestemte sekvenser av øvelser, mens Vinyasa og “Flow,” kan varieres av instruktøren. Pilatesklasser består av et bestemt sett av øvelsers som settes sammen slik at vi jobber i flere forskjellige posisjoner på gulvet: på magen, på ryggen, på siden, sittende. Det finnes også sentre som har egne pilatesapparater.
I motsetning til i yoga er det ikke forskjellige grener innen pilates, men det finnes forskjellige nivåer fra nybegynner til øvet og alle øvelser kan modifisere så de passer ditt nivå.

Pusten
I yoga anses pusten som en kilde til energi og liv som strømmer gjennom kroppen.  Målet med pustearbeidet er å dyrke og kontrollere denne grunnleggende livskraften. Vi bruker pusten på en bestemt måte når vi går inn og ut av posisjonene med en pusteteknikk der vi puster inn og ut av nesen og engasjerer strupen. Det føles litt rart i begynnelsen, men gir veldig velvære og ro når du blir vant til det.
I Pilates puster vi inn av nesen og ut av munnen og dette utføres på en helt bestemt måte på hver øvelse. Pusten hjelper oss til å skape motstand i øvelsene og engasjere mellomgulvet på en helt bestemt måte. Pilates handler i stor grad om øvelser som gir en flott holdning og som styrker mellomgulvet – senteret for kraft i kroppen. Pilates mente at ungdomskilden ligger i å holde ryggen myk og mellomgulvet sterkt og pålitelig.

Åndelighet?
I dag brukes ordet “asana” som en betegnelse for “posisjoner” eller ”stillinger”, men på sanskrit betyr ordet “å sitte i en stilling”. En kan tenke seg at det er snakk om å meditere. For mange er yoga en livsstil og en mentalitet der åndelighet har en plass. Dette er opp til den enkelte. Det er vanlig å avrunde en yogaklasse med Savasana (liggende på gulvet) og meditere.

Pilates er så rolig I sin utførelse at det har en stressløsende effekt. Men i motsetning til i yoga er det ingen ”åndelighet” i treningen. Likevel – det å bli bevisst på pust og det at bevegelsene går så sakte gir mange nettopp en følelse som kan oppsummeres i en følelse av å samle ”kropp og sjel”.
Det aller beste for kropp og sjel er å ha en hel ”buffet” av forskjellig trimgrener. Det er liten kondiseffekt i noen av grenene – så i løpet av uken i Kroatia har du mulighet til å få opp pulsen også på to egne økter. Du får det så godt!

Les om Yoga & Pilatesreise HER

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.